Carian Artikel di sini

Friday, November 11, 2011

Jom Hafal Ayat Ini Untuk Hindari Dari Fitnah Dajjal

(Klik gambar untuk pembesaran)

Selain menjadi bacaan terbaik di hari Jumaat, surah al-kahfi jika diamalkan akan memberikan banyak manfaat kepada pengamalnya untuk melihat perancangan Dajjal yang berlaku di sekeliling kita.

Rasulullah saw bersabda:“Maukah aku tunjukkan padamu suatu surah yang diikuti oleh seribu malaikat ketika diturunkan, dan keagungannya memenuhi antara langit dan bumi?” Sahabat menjawab: Mau. Rasulullah saw bersabda: “Surat Ashhabul Kahfi. Barangsiapa yang membacanya pada hari Jum’at, Allah akan mengampuni dosanya sampai Jum’at berikutnya dan ditambah tiga hari, diberi cahaya yang mencapai ke langit, dan akan terjaga dari fitnah Dajjal.” (Tafsir Nur Ats-Tsaqalayn 3: 243)

Drpd Abi Darda' Radiyallahu 'Anhu Berkata Nabi saw;"
Barangsiapa yang menghafaz 1-10 ayat dr surah Al-Kahfi dipelihara dan di selamatkanya dari Fitnah Dajjal '. (Diriwayatkan oleh Ahmad dan Muslim, An-Nasaie)

Disunnahkan membaca surah Al-Kahfi pada siang hari atau malam harinya (Jumaat) sebagaimana pendapat Imam Syafi'i (Lihat Al-Adzkar oleh Imam Nawawi). Seorang muslim yang menghafal sepuluh atau tiga ayat pertama dari surah Al-Kahfi akan terjaga dari fitnah Dajjal, atau siapa yang membaca sepuluh ayat terakhir dan sepuluh ayat dari surah Al-Kahfi akan terjaga dari fitnah Dajjal. Dalilnya adalah hadits dari Abu Darda radliallahu `anhu dari Nabi berkata:

"Barangsiapa yang menghafal sepuluh ayat pertama dari surah Al- Kahfi terjaga dari fitnah Dajjal." (HR. Muslim, Abu Dawud, Nasai, Tirmidzi)

Bacaan Lanjut:
http://capiloton.blogspot.com/2008/04/doa-pelindung-dari-fitnah-dajjal.html

2 comments:

jai said...

Alhamdulillah dah dapat hafal 23 ayat dr surah alKahfi azam nak habiskan keseluruhan surah.

jai said...

Alhamdulillah dah dapat hafal 23 ayat dr surah alKahfi azam nak habiskan keseluruhan surah.

Artikel-Artikel Lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Terjemahan Bacaan AL-Quran Untuk Dihayati Bersama

Listen to Quran