Carian Artikel di sini

Sunday, March 13, 2016

Kesan Dark Chocolate atau Coklat Gelap ke atas Penurunan Berat Badan

Jika anda cuba untuk menurunkan berat badan, tidak syak lagi anda telah diberitahu untuk menjauhkan diri daripada coklat. Nah, ia adalah masa untuk memecahkan tabu : Dark Chocolate mempunyai manfaat seperti membantu dengan penurunan berat badan, menstabilkan gula dalam darah, mengawal selera makan dan mengurangkan ketagihan terhadap makanan. Ia juga cenderung untuk meningkatkan mood anda, membendung keinginan anda untuk makan makanan ringan.



Faedah Kesihatan Untuk Keseluruhan Badan

Menurut Weight Watchers, Dark Chocolate yang berkualiti tinggi menyediakan sebahagian manfaat sihat yang sama seperti kebanyakan sayur-sayuran berdaun hijau. Apabila dinikmati dalam kuantiti yang kecil, Dark Chocolate boleh membantu menurunkan tekanan darah anda, meningkatkan peredaran dan mencegah arteriosclerosis, semua aspek yang sangat penting jika anda obes. Flavonoid dalam coklat gelap membantu mengurangkan rintangan insulin dan menghalang pancang dalam tahap darah-gula, ini bagus untuk menghalang daripada tabiat makan berlebihan.


Meningkatkan  kadar Metabolisme

Satu kajian yang dilakukan di Queen Margaret University mendedahkan kejayaan awal bagaimana Dark Chocolate mempengaruhi lemak dan karbohidrat diuraikankan. Dark Chocolate mempunyai kesan yang mengagumkan dalam mensintesis asid lemak, sekali gus mengurangkan kadar penguraian dan penyerapan lemak dan karbohidrat. Akibatnya, orang yang makan coklat mengalami rasa kenyang lebih lama. Pemilihan coklat yang sesuai amat penting. Dark Chocolate yang mengandungi sekurang-kurangnya 70 peratus koko adalah pilihan yang terbaik.



Mengawal Selera Makan

Tiga hormon - insulin, ghrelin dan leptin - mengawal selera makan. Insulin mengawal pemindahan gula dari aliran darah ke sel-sel dalam badan anda. Ghrelin dihasilkan untuk meningkatkan selera makan anda, sedangkan leptin mempunyai kesan yang sebaliknya. Orang yang mempunyai rintangan insulin hilang keupayaan untuk berasa kenyang. Satu kajian yang dilakukan di Belanda menunjukkan bahawa coklat gelap mampu menurunkan rintangan insulin dan menurunkan paras ghrelin. 12 orang wanita mengambil bahagian dalam dua kajian 60 minit. Dalam kajian 60 minit pertama, semua 12 wanita makan campuran 100-gram coklat yang terdiri daripada 85 peratus koko dan 12.5 gram gula. Dalam kajian 60 minit kedua, enam daripada wanita diberikan coklat untuk dihidu, manakala enam yang lain tidak. Wanita-wanita yang sama ada makan atau menghidu coklat menunjukkan pengurangan drastik dalam ghrelin dan selera kenyang. Tiada pengurangan dalam tahap selera makan atau ghrelin dicatatkan bagi kumpulan kawalan.



Meningkatkan Tahap Keselesaan Diri

Polifenol dalam coklat gelap mempunyai kesan yang mendalam kepada kesejahteraan tubuh badan secara keseluruhannya. Apabila anda rasa bahagia, kecenderungan untuk makan berlebihan pada makanan yang memberikan mood bahagia (comfort food) seperti yang lazim berlaku akan dapat diatasi atau dikurangkan. Satu kajian klinikal oleh Swinburne University, Australia, menunjukkan bagaimana polifenol dalam coklat gelap meningkat ketenangan dan rasa kepuasan kepada mereka yang telah mengambil coklat gelap selama 30 hari. Coklat gelap mengandungi anandamide, sejenis lipid yang dikenali sebagai "kimia kebahagiaan." kimia ini tidak kekal lama di dalam badan untuk tempoh yang lama kerana ia mudah terurai. Coklat gelap, bagaimanapun, mengandungi bahan kimia yang menghalang pecahan lipid ini, memberikan anda rasa tenang dan selesa yang berpanjangan.



Sedikit Sudah Mencukupi

Dark Chocolate adalah snek yang lazat, namun begitu, kadar pengambilan yang berlebihan juga tidak digalakkan. Satu auns coklat gelap mengandungi 60 peratus atau lebih daripada koko bersamaan 170 kalori. Untuk mendapatkan sebahagian besar manfaat coklat gelap, amalan makan secara sederhana sudah memadai.


Kandungan Lemak

Coklat gelap mengandungi lemak tepu tetapi tidak semua lemak tepu adalah tidak baik untuk anda, dan lemak yang baik adalah perlu apabila anda cuba untuk menurunkan berat badan. Coklat gelap mengandungi tiga jenis lemak: asid oleik, asid stearik dan asid palmitik. Asid oleik adalah lemak monotaktepu yang merendahkan kolesterol anda. Asid stearik, apabila dimetabolismakan, akan bertukar menjadi Asid Oleik. Kajian menunjukkan Asid Palmitic akan meningkatkan tahap kolesterol. Walau bagaimanapun, apabila digabungkan dengan Asid Oleik dan Stearik, kesan keseluruhan terhadap kolesterol adalah tidak relevan.


Menggalakkan Aktiviti Bersukan

Juzuk anti-radang dalam coklat, digabungkan dengan bekalan  magnesium yang terdapat di dalam coklat mungkin akan mengurangkan rasa sakit yang dialami oleh badan. Apabila badan selesa, aktiviti bersenam akan menjadi menarik dan anda lebih bersemangat.


Sumber: livehealthy.chron.

No comments:

Artikel-Artikel Lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Terjemahan Bacaan AL-Quran Untuk Dihayati Bersama

Listen to Quran