Carian Artikel di sini

Tuesday, January 13, 2009

Yang Lebih Berharga


Dalam perjalanan merentasi padang pasir, seorang wanita telah menjumpai seketul batu permata (diamond). Dia mengambil dan menyimpan batu tersebut di dalam begnya kerana dia tahu batu itu amat berharga. Dia kemudiannya meneruskan perjalanan.

Di pertengahan jalan, dia bertemu dengan seorang pengembara yang kehausan dan kelaparan. Wanita yang berhati mulia itu membuka begnya dan mengambil makanan dan minuman lalu dihulurkan kepada pengembara tersebut. Pada masa yang sama, pengembara tersebut ternampak batu permata milik wanita itu. Pengembara itu juga tahu bahawa batu permata itu sangat berharga dan timbul keinginan untuk memilikinya.

"Kalau aku jual, tentu aku akan jadi kaya." Kata pengembara itu di dalam hatinya.

Dia kemudiannya bertanya kalau-kalau wanita itu sudi menghadiahkan batu permata itu kepadanya. Wanita tersebut dengan senang hati menyerahkan batu permata itu tanpa banyak soal jawab. Betapa gembiranya hati pengembara itu tapi dia merasa sedikit hairan kenapa wanita itu begitu mudah menyerahkan permata yang berharga itu kepadanya.

"Ah..mungkin dia tidak tahu harga batu permata ini." Pengembara itu berkata lagi di dalam hatinya. Kemudian mereka meneruskan perjalanan.

Selang beberapa hari, mereka bertemu lagi. Batu permata yang berharga itu diserahkan kembali kepada wanita itu sambil berkata,

"Aku tahu batu permata ini amat berharga. Kalau aku menjualnya tentu aku menjadi kaya raya dan tidak perlu hidup dalam keadaan bersusah payah lagi namun aku serahkan ia kembali kepadamu dengan harapan kau dapat memberi sesuatu yang lebih berharga dari batu permata ini. Berikan aku rahsia yang ada dalam dirimu sehingga kau dengan rela hati menyerahkan batu ini kepadaku walaupun kau sebenarnya tahu bahawa batu ini amat berharga."

No comments:

Artikel-Artikel Lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Terjemahan Bacaan AL-Quran Untuk Dihayati Bersama

Listen to Quran