Carian Artikel di sini

Tuesday, January 13, 2009

Semut dan Lalat

Photobucket


Beberapa ekor lalat berterbangan, berpesta di atas sebuah tong sampah di depan sebuah rumah. Suatu ketika, anak pemilik rumah keluar dan terlupa untuk menutup kembali pintu rumah tersebut. Kemudian seekor lalat bergegas terbang memasuki rumah itu. Si lalat terbang untuk meninjau keadaan rumah tersebut. Tiba-tiba dia ternampak sebuah meja makan yang penuh dengan makanan yang lazat. Tanpa berlengah dia pun terbang menuju ke arah meja tersebut.


"Saya bosan dengan sampah-sampah itu, ini saatnya menikmati makanan segar," katanya.


Setelah kenyang, si lalat bergegas ingin keluar dan terbang menuju ke pintu yang dilaluinya untuk masuk ke dalam rumah itu tadi, namun ternyata pintu kaca itu telah terutup rapat. Si lalat hinggap sekejap di pintu kaca tersebut untuk melepaskan lelah. Dia ternampak kawan-kawannya yang melambai-lambaikan tangan seolah-olah meminta agar dia keluar segera.


Si lalat pun terbang di sekitar pintu kaca, sesekali melompat dan menerjang kaca itu. Dengan tidak kenal erti menyerah kalah, si lalat cuba untuk keluar dari rumah tersebut. Lalat itu merayap mengelilingi kaca dari atas ke bawah dan dari kiri ke kanan untuk mencari jalan keluar. Hari semakin petang, si lalat itu keletihan dan kelaparan namun jalan keluar yang dicari masih tidak kelihatan.


Keesokan paginya, kelihatan lalat itu terkulai layu, terdampar di lantai. Tidak jauh dari tempat itu, ada serombongan semut merah berjalan beriringan keluar dari sarangnya untuk mencari makanan. Dan ketika menjumpai lalat yang tidak berdaya itu, serentak mereka mengerumuni dan beramai-ramai menggigit tubuh lalat itu hingga mati. Kawanan semut itu pun beramai-ramai mengangkut bangkai lalat yang malang itu menuju ke sarang mereka. Dalam perjalanan, seekor semut kecil bertanya kepada rakannya yang lebih tua,


"Kenapa lalat ini terdampar di situ dan kelihatan sangat tidak berdaya?"


"Oh.., itu sering terjadi, ada saja lalat yang mati sia-sia seperti ini. Sebenarnya lalat ini telah berusaha, dia sungguh-sungguh telah berjuang dan berusaha keras untuk keluar dari rumah itu. Namun dia tidak menemui jalan keluar sehingga dia kelelahan dan akhirnya jatuh mati dan menjadi menu makanan kita untuk malam ini".


Semut kecil itu berasa sedikit keliru, dan bertanya lagi,


"Aku masih tidak mengerti, bukankah lalat itu sudah berusaha keras? Kenapa dia tidak berjaya keluar dari rumah itu?"


Semut tua itu menjawab,


"Lalat ini adalah haiwan yang tidak kenal erti menyerah kalah dan dia telah cuba berulang kali, namun dia tidak berfikir untuk mencari jalan keluar yang lain selain dari melalui pintu kaca yang tertutup itu"


Semut tua itu memerintahkan rakan-rakannya berhenti sejenak seraya melanjutkan perkataannya, namun kali ini dengan mimik dan nada yang lebih serius,


"Ingat anak muda, jika kamu melakukan sesuatu dengan cara yang sama tetapi mengharapkan hasil yang berbeza, maka nasib kamu akan jadi seperti lalat ini."


"Orang yang berjaya melakukan sesuatu perkara dengan cara yang berbeza-beza untuk mendapatkan hasil yang terbaik"

No comments:

Artikel-Artikel Lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Terjemahan Bacaan AL-Quran Untuk Dihayati Bersama

Listen to Quran