Carian Artikel di sini

Wednesday, July 23, 2008

Mengapa Solat Jadi Tak Best?

Pernah satu hari seorang raja bertitah, sesiapa yg dapat masak makanan paling best untuk beta, akan dapt anugerah, maka datanglah sorang tukang masak handal yg ambil masa sehari suntuk untuk masak makanan yg best, bila dah siap, dan bila raja dah makan, raja kata: tak best pun biasa2 sajer…kih kih kih

Maka datanglah tukang masak dari Negara sebelah dan offer satu masakan yg best yg ambil masa seminggu untuk di siapkan, tukang masak ni telah buat 3 hidangan,:

Meja 1: Sea food

Meja 2: West food

Meja 3: Selera kampong.

Bila raja ni makan, pening raja ni..best memang best tapi banyak sangat, macam sampah, aku nak satu menu sahaja, dan yg paling penting: BEST!

Akrian, mamat (korang tentu kenal ngan mamat hih, he he) telah sanggup sediakan makanan yg best tapi perlu masa satu bulan.

Satu bulan?Tentu best: fikir raja he he he.Maka raja pun datanglah rumah mamat dan Tanya:Dah Siap Belum?Belum lagi tuanku, baru satu minggu, lagi 3 minggu tuanku datanglah he he.

(Aku ringkaskan cerita)Raja datang lagi kemudiannya:Dah siap belum?Belum tuanku, lagi 2 minggu tuanku…

(Aku ringkaskan lagi)Raja dah tak sabar nak makan makanan yg best…Dah siap belum?Lagi 1 minggu tuanku, tuanku harap bersabar…Raja dah geram, selera dah terbukak, takpe2, minggu depan aku datang…

Minggu depan.Dah siap belum mamat?Tuanku, oh tuanku, besok baru cukup sebulan, tuangku datanglah besok ye (he he he.)

Pada keesokkannya raja datang pada awal2 pagi, semalam raja tak makan apa2 pun takut selera ‘bertindih’..
Maka kata mamat: “tuanku, makanan tu hanya boleh makan pada waktu tengahari, apa kata kita pergi berburu dulu tuanku, lagi pun makanan tu akan lagi sedap jika ada daging panggang..”
Raja dah kecur air liur dah, tapi raja akur dengan keputusan si mamat, maka raja dan mamat pun pergilah berburu..

Pendek cerita, naik bukit, turun bukit, redah belukar, lurah dan rimba :
satu ekor binatang pun takde! haripun dah petang, raja pulak dah lapar…
Sampai rumah mamat petang tu.
Mamat2 ! Cepat, beta dah lapar nih bawa makanan tu cepat.!
Korang tahu apa mamat kasi kat raja tuh, nasi putih jer..
Tapi raje tu makan dengan penuh berselera, tup-tup, habis!
Mamat aku nak air,
Mamat bagi air masak(he he he)….glup! glup! Habis raja tu minum..
Amacam tuanku?,
Sedap?
Raja kata: Sungguh sedap.. burrp!
Dan raja tu pun tertidur kekenyangan….

Jadi ‘the moral of the story is:’ mengapa solat korang rasa tak best..sebab korang tak bersungguh! Korang tak bersungguh untuk solat. Cuba korang buat camnih: eh, dah masuk zohor belum? Bila nak masuk nih, korang datang awal masjid, pakai baju sunnah, memang bestlah! Sungguh best!, mamat kat kampung aku kalau nak main bola kat hujung kampung pun pakai jersey lengkap-dia kata ada ‘feel’..,tapi time solat pakai kain pelaikat sehelai, macamana nak ‘feel’ solat…

Aku dapt rasakan perbezaan kalau hari jummaat, bila aku pergi awal, pakai baju sunnah, pakai serban duduk zikir, iktiqaf tunggu azan, bila time solat rasa sungguh best! Tapi kalau datang org dah ktubah, duduk pulak saf belakang..ajer, solat rasa cam gitu-gitu jer(aku lah nih..korang tak kot..)…jadi korang dan aku kena bersungguh ngan solat nih, kalau boleh bawak uniform khas dalam beg(macam superman/spiderman/cicakman), bila nak azan tukar baju, dan dengar azan dalam masjid, memang bestlah…org perempuan pulak, lagi sepuluh minit nak azan pergi siap-siap, pakai kain sembahyang dan tunggu azan, lepas tu senyum2 kat suami sambil angkat2 kening, suami korang akn malulah he he he. Jangan jadi cam nih pulak:, aik baru jer aku solat zohor, dah asar pulak! He he kalau macam nih memang kesianlah kat korang..(aik!? baru solat isyak dan nak subuh dah? He he he)

Kalau ada game bola, korang boleh tengok macam2 stail penonton, ada yg tengok kat rumah dalam tv, ada yg just nak tahu keputusan, ada yg just tengok berita, ada yg just baca surat kabar, ada yg tak pedulipun keputusan bola..tapi yg paling best, yg tengok bola kat stadium sambil jerit2, dan siap conteng muka lagi ha ha ha..itulah penonton yg paling best!…jadi kalau solat ada yg solat kat rumah, ada yg solat lengah2, ada yg solat depan mertua(mamat jangan marah..he he) ada yg tak solat, tapi yg paling best dapat solat kat rumah Allah, alhamdulillah…amin…kalu nak lagi best, jadi mayat, tak yah solat, duduk depan org solat kih kih kih…(cakap kat aku sendiri..)

BAGAIMANA KHUSUK DALAM SOLAT?

Satu org hamba Allah email aku:
(((aku nih sedar solat aku mmg tak kusyu’. So aku pun berusahalah bersungguh-sungguh untuk khusyu’. aku wudhu’ betul-betul, berdiri betul-betul, istighfar dan baca surah An-Nas sebelum start, niat… aku pun baca lah iftitah dan baca fatihah siap dengan translation nya sekali (dalam hati)… despite all those things yg aku dah buat, aku masih tak berapa kusyu’. Aku tak rasa connection tuh…sebelum nih aku lagi selamba…just niat, solat dan aku rasa khusyu’ (walaupun tak 100%) tapi ada rasa connection tuh dengan Allah. Skang dah takde lagi… walaupun aku lebih menitik beratkan ke arah nak kusyu’ solat dengan cara berisghfar dan surah An Nas tuh, aku akan rasa macam solat aku kosong. Dan terkadang tuh, biasalah, teringat hal-hal dunia… aku akan istighfar balik dan focus balik pada solat tapi lebih kuat usaha aku untuk khusyu’, lebih kosong aku rasa solat aku…. adakah tu tanda-tanda aku dah mulai kehilangan hidayah Allah? Even dalam kehidupan harian, aku rasa lebih baik dari dulu, selalu beristighfar dan berzikir… tapi jiwa aku rasa kosong dan takde ‘connection’ langsung dengan Allah…na’uzubillah… tapi aku rasa macam makin kehilangan hidayah…)))

aku kata: aku pun tak kusyuk gak solat… dan aku bukan ustaz, tapi tak salah kalau share ape yg berfaedah (aku tak terer pun..)
Korang tau tak? org khusuk makan dengan org sedap makan, apa bezanya?
org khusuk makan, makan sambil nangis sebab org lain tak dapt nikmat tu, tak peduli apa sekeliling, tak kira walaupun roti keras…..org sedap makan , org yg makan sambil tengok TV, sedar2 habis dah makan he he, biasa org solat cam nih, solat sambil ‘tengok TV’ dalm otak kita, sedar tak sedar dah habis solat…jadi, kita akn menhargai makanan dan makan dengan khusuk bila kita lihat di jalanan org kebulur…isk isk..
jadi kita akan dapat menghargai solat dan solat sambil nangis bila kita kenangkan ramai org yg tak dapat nikmat nih..isk..isk..dalam keluarga aku pun ada org yg tak dapat nikmat nih isk ,,isk…bila kita solat sambil kenangkan org2 cam nih..kenangkan umat menderita maka kita akan menangis dalam solat..13 rukun akn kita buat dngan penuh shukur..alhamdulillah...dan bila kita ajak org2 cam ni solat dan bila org ni tak nak solat jugak, makin kuatlah ingatan kita kat org nih, makin shukur kita pada Allah yg bagi nikmat solat…bila kita dah bersyukur ngan nikmat solat..barulah Allah bagi nikmat solat yg khusuk dan khuduk .. wallahualam (big moral: buat daqwah, ajak org pada solat.)Memang betul pun.. cuba korang tengok gambar2 yang ada vulture(burung pemakan mayat) tunggu budak jadi mayat yg so that it can easy eat it, menang pertandingan photo tahun 1994 during sudan famine. The picture depicts a famine stricken child crawling towards a United Nations food camp…The picture shocked the whole world. No one knows what happened to the child, including the photographer Kevin Carter who left the place as soon as the photograph was taken, three months later he committed suicide due to depression! ..aku pun lepas tengok gambar tuh, makan ngan khusyuk sekali, (walaupun tak sedap)sebab ada org lain tak dapat nikmat makan, aku seruis cakap, seumur hidup aku, tak pernah lapar..tak pernah (sebak ngan nikmat Allah)

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu(Allah), yang kamu hendak dustakan? (55:36)

Aku dengar cerita kat india , ada ibu yg potong tangan anak dia dan bakar luka ngan api, untuk mintak sedekah..untuk sesuap nasi isk..isk…

Begitulah jugak ngan org yg tak dapat solat/tak nak solat, memang kasihan, mereka di ibaratkan kapir dan bila kapir, mereka akan kekal dalm neraka selama-lamanya isk..isk…menangislah dalam sembahyang kawan-kawan…menangislah..dan bersyukurlah atas nikmat sembahyang yang Allah telah berikan…bersyukurlah…

Satu org alim cakap, jika korang solat kerana itu adalah perintah Allah, maka korang telah menjadi org yg berilmu…

jika korang solat kerana yakin ngan janji Allah, maka korang telah mencapai makam ihtisab,

jika korang solat kerana takut azab Allah, maka korang telah menjadi org yg bertaqwa…

jika korang solat seolah-olah melihat Allah, maka korang telah mencapai tahap ehsan…

dan jika korang solat kerana bersyukur dengan nikmat Allah, maka korang telah mencapai tahap yg tinggi iaitu ikhlas…

kerana itulah bila Aisyah r.aha menangis lihat kaki Nabi s.a.w bengkak2 kerana lamanya solat, dan bertanya :
“bukankah tuan takde dosa?,
mengapa solat sampai bengkak2 kaki…?”
Nabi jawab lebih kurang maksud: Aku ingin menjadi hamba yg bersyukur…

pesan org alim tu lagi:

Untuk dapat kusyuk dalam solat kena buat tiga perkara:

1. ajak org bersolat dengan hikmah dan bijaksana.

2. Praktik kan solat dengan khusuk melalui yakin bahawa, Allah sedang lihat saya solat, Allah mendengar apa yg saya bacakan, dan Allah tahu apa yag bermain di fikiran saya.

3. Doa dengan Allah sungguh2 dan lama2, mintak ngan Allah supaya saya dan semua org dapt nikmat solat yg khusyuk..amin…

Sekian

Ps: walaupun sudah sembahyang mayat di hadapan mayat…masih belum khusuk isk..isk..ada org yg tak KHUSYUK sembanhyang sebab ingat pada makan, tapi ada org yg KHUSYUK makan sampai tak ingat pada sembahyang!..isk..isk…

1 comment:

Kekna said...

kisah dia mmg habis macam ni ke ape?

Artikel-Artikel Lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Terjemahan Bacaan AL-Quran Untuk Dihayati Bersama

Listen to Quran