Carian Artikel di sini

Monday, April 4, 2016

Hukum melintasi di depan orang solat!



Ramai orang yg masih tak faham hukum melintas depan orang solat bahkan ada Ulama mengatakan Dosa Besar..pernah berlaku di Masjid Universiti Madinah..waktu itu hari kemasukkan pelajar2 baru..pelajar2 dari seluruh dunia ada di universiti Madinah dgn bermacam-macam ragam..

Seorang pelajar France solat berdekatan dgn pintu..Tiba2 pelajar baru dari china nak masuk Masjid..budak france tu tahan dgn tangan..pelajar china tu kehairanan..ada ke patut dia nak masuk masjid tp kene tahan..dia pun cuba nak masuk lagi tp di tahan lagi dgn tangan..pelajar china tu pun naik angin terus pukul budak France tu sebab ingat budak tu saja nak tunjuk otai..mentang-mentanglah dia pelajar baru ingatkan orang nak buli...habis kecoh satu masjid meleraikan...itu di Masjid universiti..tempat orang yg majoritonya Belajar Agama..pun masih ada yg kurang faham kata Syeikh..

Dalam kitab Imam ibnu Daqiq menyatakan Hukum Melintas depan orang Solat ni ada 4:

1_orang yg sdg solat tak sengaja solat di tempat laluan orang dan orang yg lalu tu sudah tidak ada laluan lain (keduanya tidak berdosa)

2_orang yg sdg solat sengaja solat di tempat laluan orang dan yg lalu tu pulak masih ada tempat lain boleh lalu tp sengaja nak lalu depan orang solat (keduanya Berdosa)

3_orang Solat sudah berusaha mencari tempat yg orang tak lintas tp ada orang sengaja lintas depan orang solat tu padahal ada laluan lain.. (orang yg lintas itu sahaja BerDosa)

4_Orang yg solat itu solat di tempat orang lalu padahal ada ruang atau kawasan lain yg orang tak lalu tapi dia tak berusaha mencari tempat orang tak lalu..dan orang yg lalu pulak memang terpaksa lalu di situ.. (orang yg bersolat itu sahaja berdosa) maka sangat penting kita letak sutrah (penghadang) di depan kita ketika kita

Solat..ianya Sunnah Baginda Saw dan sunnat muakkadah..masyAllah pentingnya belajar ilmu. Seeloknya beg @ kayu @ apa saja yang dijadikan Sutrah tinggi dalam 1 kaki. Ianya membolehkan orang lalu lalang di depan kita ketika kita Solat.

Adapun seperti solat di depan kawasan Tawaf ianya berbeza. Namun sunnah ada sutrah .
Hukum di atas diguna pakai dalam suasana tidak bersesak.
Wallahu a'lam

No comments:

Artikel-Artikel Lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Terjemahan Bacaan AL-Quran Untuk Dihayati Bersama

Listen to Quran