Carian Artikel di sini

Saturday, August 11, 2012

Cara menjawab kiriman salam dengan betul



Sumber dijumpai dari group PPKP Al- Bukhari. Terima kasih sebab kongsikan benda ni..

Hamba Allah 1: Weyy Mat, Hamba Allah 3 kirim salam kat kau.
Hamba Allah 2: Oh yeke? Wa' alaikumsalam.

Nampak macam takde masalahkan? Eh, ada masalah ke kalau kita jawab salam macam tu? Haa, memang ada masalah. Sebab tu aku beria- ia nak kongsikan benda ni dengan korang. Sebenarnya, jelas di dalam hadis nabi saw, nabi mengajarkan apabila salam itu disampaikan melalui posmen (org tengah) maka jawapan yg diberi kepada kiriman salam tu bukannya, 'waalaikumussalam' tapi.....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V
" wa'alaika wa'alaihissalam "

Sebab apa? Haa, ce tengok balik dialog ni eh? Hamba Allah 3 menyuruh Hamba Allah 1 utk kirim salam kepada Hamba Allah 2. Hamba Allah 2 menjawab " wa'alaikumussalam ". Sedangkan..

Wa'alaikumussalam bermaksud selamat sejahtera ke atas KAMU

Jadi salam Hamba Allah 2 kepada Hamba Allah 3 tadi tak terjawabkan? Sebab dia menjawab salam tu kepada Hamba Allah 1 padahal Hamba Allah 1 tu hanya orang tengah je. Manakala..

Wa'alaika wa'alaihissalam bermaksud dan juga kepada KAMU dan juga kepada DIA selamat sejahtera

Nampak tak perbezaan di antara dua cara menjawab salam di atas? Apabila dia mengucapkan Wa'alaika Wa'alaihissalam, barulah salam Hamba Allah 3 tadi akan terjawab. Hukum memberi salam itu sunat,tapi menjawab itu wajib. Jadi kalau salah jawab,bermakna masih belum jawab lah kan? Itu aje yg aku nak kongsikan dengan korang utk hari ni. Moga dapat di kongsikan dengan rakan yg lain. Sekian, assalamualaikum.

P/s: Saya cuma kongsikan aje info ni. Kepada yg lebih arif, harap boleh membantu.

2 comments:

zein said...

assalamu'alaikum
saya nak coba bantu post lebih lengkap tentang menjawab kiriman salam
http://maktabahzein.blogspot.com/search/label/Menjawab%20Kirim%20Salam

IndrA pilA said...

Terima kasih admin, semoga Allah memberi mu pahala di sisi Nya.

Artikel-Artikel Lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Terjemahan Bacaan AL-Quran Untuk Dihayati Bersama

Listen to Quran