Carian Artikel di sini

Wednesday, May 23, 2012

Wahai Lelaki!! Pergilah Solat Berjemaah



PERGI STADIUM TENGOK MALAYSIA LAWAN KENE BAYAR WALAUPUN JAUH SANGGUP PERGI.TAPI PERGI MASJID BERJEMAAH PERCUMA JE , DEKAT LAGI, ITU PUN JARANG-JARANG PERGI.


Berdasarkan Hadis Rasulullah saw :

"Barangisapa yang mendengar azan dan tidak pergi menunaikan solat berjemaah tanpa sesuatu sebab yg menghalangya (unzur) daripada menyertai solat berjemaah maka solat yg dikerjakannya itu tidak akan diterima"
-Riwayat Imam Abu Daud dan Ibnu Hibban-

Sabda Baginda saw lagi :

"Sesungguhnya aku benar-benar berhasrat untuk menyuruh anak-anak muda mengumpul kayu api untukku,kemudian aku ingin membakar rumah mereka yang solat di rumah tanpa keunzuran"
-Riwayat Imam Muslim, Abu Daud, Ibnu Majah dan Tirmizi-

-Allah sangat gembira apabila melihat hambaNya di dalam saf solat berjemaah.

-Allah MEMURKAI sesiapa yang mendengar azan tetapi tidak pergi berjemaah di masjid.

-Pahala bagi solat berjemaah sebenarnya bermula ketika keluar menuju masjid hingga selesai solat. Seterusnya ganjaran itu berlanjutan sehingga kita tiba di rumah semula.

-Allah SWT menjadi saksi mereka yang sentiasa memakmurkan masjid adalah golongan memiliki keimanan ( Sahih Tafsir Ibn Kathir )

-Hanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid Allah SWT ialah orang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan sifat sedemikian) maka diharapkan mereka menjadi golongan yang mendapat petunjuk.” (Al-Taubah ayat ke-18)

Lihatlah betapa besar ganjaran Allah bagi sesiapa yang pergi menunaikan jemaah di masjid tetapi ada lagi yang masih tidak mengambil peluang dengan ganjaran tersebut. Mereka itu adalah golongan yang benar-benar rugi dan akan menyesal di akhirat.

No comments:

Artikel-Artikel Lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Terjemahan Bacaan AL-Quran Untuk Dihayati Bersama

Listen to Quran