Carian Artikel di sini

Saturday, March 12, 2016

Ilmu berSanad adalah Ilmu Sebenar



"Salah satu cara dalam memperolehi ilmu yang bermanfaat, adalah dengan beradab kepada guru, ulama. Bukan hanya sekadar kerana nasabnya, sanadnya, usianya, kedudukannya dalam masyarakat dan sebagainya. Akan tetapi kerana ilmu yang dianugerahi oleh Allah سبحانه وتعالى kepada guru tersebut."

"Selagi masih ada guru, yakni ulama-ulama yang mempunyai cara pelajaran bersanad daripada para masyaikh kepada guru yang bersandarkan kepada baginda Rasulullah ﷺ. Walaupun mereka tidak punya ijazah seperti Phd, master, degree dan seumpamanya disebabkan ilmu bersanad ini tidak boleh diukur dengan cara tersebut."

"Ilmu itu subur didada dan bukannya diatas kertas." Perlu kita mengubah persepsi disebabkan, antara yang dikhuatirkan baginda Rasulullah ﷺ diakhir zaman; "Yang sangat aku takutkan terhadap kamu wahai umatku. Yang lebih aku risaukan berbandingkan kerisauan aku kepada dajjal dan tiada perkara fitnah terbesar yang amat aku risaukan menimpa umatku adalah orang munafik yang pandai bercakap."

"Dan didalam satu riwayat yg lain yakni 'Ulama Su', Ulama yang su' kata-katanya itu utuh. Akan tetapi ilmu yang disampaikan dan ditanamkan seumpama racun terhadap pelajarnya dengan menyuruh untuk membenci orang lain. Dan memaki orang lain. Malah menyesatkan kepada orang lain."

"Ilmu jenis apakah ini? Ilmu yang mengajak kepada manusia untuk memusuhi orang lain? "Ilmu itu hakikat dalamnya adalah rasa takut kepada Allah سبحانه وتعالى." Dengan rasa takut kepada Allah akan dapat dinilai siapa yg berilmu dan siapa tidak berilmu. Mana ada orang yg dikatakan berilmu, kalau memaki kepada orang lain, menghina orang lain, malah disesatkan lagi."

"Sesungguhnya yang punya rasa takut kepada Allah سبحانه وتعالى, adalah dikalangan para ulama. Para ulama yang benar-benar bertakwa kepada Allah سبحانه وتعالى. Walaupun mereka tidak punya ijazah seperti Phd, master, degree dan seumpamanya disebabkan ilmu bersanad ini tidak boleh diukur dengan cara sedemikian."

"Sesungguhnya ilmu ini adalah agama. Maka perhatikanlah dari siapa kalian mengambil ilmu tersebut. Dan sanad itu adalah sebahagian daripada ilmu. Sekiranya tidak ada, maka manusia akan berkata apa yang hendak dikatakannya, mengikut hawa nafsunya."

Daripada Sayyidil Habib Ali Zaenal Abidin bin Abu Bakar Al-Hamid

No comments:

Artikel-Artikel Lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Terjemahan Bacaan AL-Quran Untuk Dihayati Bersama

Listen to Quran